THE PUBLICITY COMPANY

Documentaire Ubiquity, over outsiders van de digitale tijd, 7 juni in de bioscopen

Cinema Delicatessen brengt Ubiquity op 7 juni uit in de bioscopen. De wereldpremière was op 27 april tijdens het prestigieuze festival Hot Docs in Toronto, waar de documentaire als enige Nederlandse film was geselecteerd voor de competitie International Spectrum. Voor een zichtkopie en/of een interview met regisseur Bregtje van der Haak kunt u contact opnemen met Sophie de Haas of Trix van Alphen, tel: 020 612 7000

De Zweedse ingenieur Per Segerbäck stond aan de wieg van de smartphone bij Ericsson. Het was een optimistische tijd, waarin briljante ingenieurs veel nieuwe uitvindingen deden en niets dan goeds verwachtten van de digitale toekomst. Inmiddels leeft Per al achttien jaar in het bos, omdat hij ziek werd van de straling van de nieuwe apparaten. Hij kan nu alleen nog gefilmd worden met een ouderwetse Bolex camera, die met de hand wordt aangezwengeld. De straling van een digitale camera verdraagt zijn lichaam niet. Ook Asaka in Japan en Anouk in Nederland hebben last van de elektromagnetische straling van het onzichtbare web, dat zich steeds verder om ons heen sluit.

Internetgiganten (Facebook/Google) en telefoonproviders willen het wereldwijde web van digitale netwerken volledig dekkend maken, zodat we altijd en overal met het internet verbonden zijn. Maar sommige mensen zijn overgevoelig voor de elektromagnetische straling van dit web. Ze voelen de pulsen van wifi-routers, smartphones en zendmasten in hun lichaam. Daardoor worden ze gedwongen om de draadloze wereld te ontvluchten. Zijn zij de kanaries in de kolenmijn, die ons wijzen op de onzichtbare netwerken om ons heen? En is er voor hen nog plek op deze planeet, als straks echt alles en iedereen door een draadloos web verbonden wordt? 

In Ubiquity – een productie van BALDR Film, in coproductie met VPRO en het Vlaamse Clin d’oeil films – laat regisseur Bregtje van der Haak het leven zien van drie ballingen van de draadloze wereld. Ze toont ons een ander perspectief dan de verrukkelijke beelden in reclames voor smartphones en slimme apparaten. Hoe ziet de wereld eruit door de ogen van deze elektro-gevoeligen? Hoe klinken de onzichtbare pulsen in hun oren? Waar vinden zij nog een veilige plek nu het wereldwijde web van zendmasten zich sluit? En zijn zij misschien wel onze sensoren in deze stralende nieuwe tijd? 

In de filmische documentaire Ubiquity wordt elektrische straling pijnlijk hoorbaar en voelbaar. Steeds meer mensen hebben klachten door de onzichtbare straling van zendmasten en andere elektrische apparatuur waaraan ze worden blootgesteld. Het ministerie van Economische Zaken overweegt nu zelfs om straling van zendmasten landelijk aan banden te leggen. Is het tijd om het recht op offline zijn een plek te geven? 

Cinema Delicatessen website, Facebook, Twitter, Hot Docs website

Ubiquity is tot stand gekomen met financiële steun van het Nederlands Filmfonds & Production Incentive, CoBO, Mediafonds en het Vlaams Audiovisueel Fonds en wordt op 24 oktober uitgezonden voor de VPRO op NPO2. 

Voor meer persinformatie: Sophie de Haas en Trix van Alphen tel: 020 612 7000, e: sophie@publicy.nl, trix@publicy.nl 

www.ThePublicityCompany.com, Facebook, Twitter